Djurplågeri

 Norsk bonde svälte 28 kor till död
Norska polisens bild


[12/12/08] Tingsrätten i Haugaland dömde mildare än åklagaren hade yrkat, rapporterar NKR-Haugaland. Den 30-åriga djurägaren från Karmøy fick endast 60 dagars villkorligt fängelse för att ha svält 28 kor till döds, samt 15.000 kronor i bot. Straffet är långt mindra än kravet från åklagarmyndigheten, som var 90 dagars obetingad fängsel. Haugaland tingrätt bedömde att bonden inte avsiktligt hade skada djuren, utan var psykisk sjuk när djuren dog.


 Hon lät sina djur ruttna i stallet

Tingsrättens bilder

[
27/02/08] I slutet av maj förra året fick Miljöförbundet i västra Blekinge in en anmälan om döda djur på en gård utanför Olofström. Tillsammans med polisen gjorde Miljöförbundet en inspektion av gården.
Utdrag ur distriktsveterinär Ylva Lindéns inspektionsrapport om den döda hästen och de döda fåren:
-- I en logebyggnad, där bland annat en bil förvarades, låg ett presenningstäckt hästkadaver. Rikligt med mörk vätska hade runnit från liket. Presenningen lyftes och hästtäcket veks upp så att kroppen kunde inspekteras. Där fanns mängder av kackerlacksliknade insekter som snabbt sprang in i kroppen och gömde sig. Huden låg som klistrad över kroppens utstickande skelettdelar där ryggrad-, bäcken- och höftbenskonturer tydligt syntes. Buken var infallen och larver syntes där huden hade spruckit. Stanken var besvärande inomhus och kändes även utanför byggnaden. I ett ladugårdsutrymme låg nio ruttna fårkadaver. Kropparna var en makaber syn. De flesta av kropparna var som hopfallna högar under pälsen, men några var uppspända i kroppen. Under pälsen vällde det fram massor av feta larver, det sprang skalbaggar och det var en vidrig stank. När jag försökte vrida på djurens huvud för att se efter öronbrickor, lossnade pälsen från kraniet och käkben ramlade loss. Ögonhålorna var tomma.


 De flår fåren levande vid ullproduktion
[25/02/08] Australiensisk merinofåret är mycket känsliga för en skadeinsekt vars larver lever i ullen och äter sig igenom fårens hud. För att förhindra att insekten får fäste genomförs så kallad mulesing. Det innebär att ett område runt fårens svans skärs bort. Under ingreppet, som genomförs utan bedövning, ylar fåren av smärta. Merinofåret har avlats fram för att få maximalt med ull per kilo får. Fårfarmarna i Australien menar att det är praktiskt ogenomförbart att använda bedövning vid ingreppen eftersom det rör sig om så många får. Det berättar TV4:s Kalla Fakta som har kontrollerat 19 klädföretagen i Sverige och ingen av dem kan garantera att den ull de säljer inte kommer från australiensksa får som är utsatta för mulesing.




Det här är helt SJUKT!
Om du tycker seriöst inte tycker att det här är fel, då måste jag erkänna att det är något fel uppe i ditt hjärnkontor.. Sorry!
Men ni andra, normala people, ni förstår nog vad jag menar..

© Källa: www.sundweb.com/djurplageri.htm

  


Kommentarer
Postat av: sheima

omg vad hemskt, 60 dagar ? jag hade fan skjutit idioten

2009-03-01 @ 23:37:14
URL: http://modemix.blogg.se/
Postat av: Petra

usch!! Så hemskt att sånt får hända! Jäkla människor!!



svar: haha. jag hade inte kunnat säga det bättre själv om den musik videon. Den gör mig mållös! :P

2009-03-02 @ 16:42:49
URL: http://petras.blogg.se/
Postat av: S O L I N A

Hihi tack så mycket. Jag är också en sådan person! Gör jag någon glad är det som att jag själv är lyckligast. Älskar att se folk le :)

Tyvärr ingen bra start på veckan, huvudvärk som vägrar gå bort. Men hoppas att du haft det! :D



PUSS! /S

2009-03-02 @ 16:54:47
URL: http://ssolin.blogg.se/
Postat av: Lisa

haha gud så många komentarer jag fick :P haha, håller med det är kul!

Pussssss<33

2009-03-02 @ 17:19:20
URL: http://mitt0liv.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Det där va ju helt sjukt...

Synd om dem :/

2009-03-02 @ 20:46:21
URL: http://attvarakonstig.blogg.se/
Postat av: S O L I N A

Haha oj, usch då, hoppas verkligen det blir bättre snart! Hatar också att vara sjukt, värsta som finns :D



PUSS! /S

2009-03-02 @ 21:36:52
URL: http://ssolin.blogg.se/
Postat av: Anonym

jo ne det visste inte jag heller men tydligen så blev det så.



sv: jo det e jobbigt du vet hure e...

2009-03-02 @ 22:10:41
Postat av: sheima

ush jag med. söt bakgrund, man blir glad av den :) min dag har vart helt okej men jag fick typ anfall för en stund sen, måndagsdepp...P

2009-03-02 @ 22:30:36
URL: http://modemix.blogg.se/
Postat av: Mitsukai

Usch, det är verkligen hemskt!

Jag har ju själv varit vegetarian väldigt länge, dock inte för sådana här bilder.

(snarare för att man inte ska göra skillnad på djur, ska man äta kött kan man ju likagärna glufsa i sig sin hund)

Men det får mig att må lika illa varje gång jag ser något sådant!

Djur är ju egentligen bättre än människor! De dömer ingen, de går efter naturen, om det är någon som förtjänar att plågas är det ju människan som förstör >.<



Och jag hoppas fanemej att alla djurplågare dör på samma sätt som de utsatt sina djur för!

2009-03-03 @ 01:45:04
URL: http://mitsukai.blogg.se/
Postat av: ViktorE

Fy fan vad äckligt! :S människorna som gjorde det här måste vara sjuka i huvudet, hoppas dom får långa fängelsestraff!

2009-03-03 @ 10:59:16
URL: http://viktore.blogg.se/
Postat av: JULIA BENGTSSON

åh, vad tråkigt att du inte är frisk! hoppas du blir det snart, hur är det annars då`?=)

2009-03-03 @ 19:56:38
URL: http://juliiabengtsson.blogg.se/
Postat av: Cristian

Haha, håller med om att Prison Break is the shit.

Tur att jag fortfarande ligger på säsong 3 och har en HEL säsong framför mig :-) Då slipper jag de där avbrotten liksom när det blir uppehåll.



Ha en trevlig natt!

/C

2009-03-04 @ 02:11:05
URL: http://ichris.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0